onsdag 3 juli 2013

Ovanlig fågel?

Såg alldeles nyss den här lille gynnaren,en törnskata(Bilden är lånad).Men igår såg jag en underlig hackspett,den var mindre än den vanliga men ändå ganska så lik den.Trodde först att det var en unge,men efter att jag letat i fågelböcker och på Wikipedia,så är jag nästan övertygad om att det var den sällsynta mellanspetten.Men den skall ju inte finnas här?
Den såg ut så här.
Tyckte den var mer spräcklig på vingarna än den vanliga och enligt denna lånade bild(Wikipedia) så stämmer det ganska bra.
Tänk att kunna sitta i TV-soffan och med kikarens hjälp kunna titta rakt in i björktrastens bo.Ungarna börjar bli stora nu,så det dröjer säkert inte länge tills de flyger ur boet.Undrar just varför björktrasten även kallas för snöskata?
Ja idag blev det visst bara om fåglar,men visst är det intressant,med alla de små flygande varelserna.
När jag ändå skriver om fåglar så måste jag sätta in en bild på en blåmesunge som inte klarade av den hårda blåsten utan landade i min blomrabatt.Tyvärr blev det slutet för den.Livet hann inte börja förrän det slutade för den lille stackaren.Vilka milda fina färger den hade,så vacker,ett naturens konstverk.
VAR RÄDDA OM NATUREN OCH VARANDRA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar